
 

 

CDDRL   
WORKING PAPERS  

 
Number 66 

June 2006

 
 

Contagion Deterred: 
Preemptive 
Authoritarianism in the 
Former Soviet Union 
(the Case of Belarus) 

 
 
 

Vitali Silitski   
           

 
 
 

 
 
 
 
Center on Democracy, Development, and The Rule of Law 
Freeman Spogli Institute for International Studies 
 

 
  

 
 
 
This working paper was produced as part of CDDRL’s ongoing programming on economic and political 
development in transitional states. Additional working papers appear on CDDRL’s website: 
http://cddrl.stanford.edu. 
 



 

 

 

 
Center on Democracy, Development, 
and The Rule of Law 
Freeman Spogli Institute for International Studies 
Stanford University 
Encina Hall 
Stanford, CA 94305 
Phone: 650-724-7197 
Fax: 650-724-2996 
http://cddrl.stanford.edu/ 
 
 

 
 

About the Center on Democracy, Development and the Rule of Law (CDDRL) 
 
CDDRL was founded by a generous grant from the Bill and Flora Hewlett Foundation in October in 2002 as part of 
the Stanford Institute for International Studies at Stanford University. The Center supports analytic studies, policy 
relevant research, training and outreach activities to assist developing countries in the design and implementation of 
policies to foster growth, democracy, and the rule of law. 

 
 
 

 
About the Author 
 
Vitali Silitski is a visiting scholar at the CDDRL during 2006. He received his PhD in Political Science from 
Rutgers University. He worked as an associate professor at the European Humanities University in Minsk, 
Belarus, a position he was forced to leave in 2003 after publicly criticizing the government of President 
Alexander Lukashenka. He is currently working on a book titled The Long Road from Tyranny: Post-
Communist Authoritarianism and Struggle for Democracy in Serbia and Belarus. Dr. Silitski is also a freelance 
analyst for Freedom House Nations in Transit Report, Radio Free Europe/Radio Liberty, and Oxford Analytica. 
In 2004-2005, he was a Reagan-Fascell Fellow at the National Endowment for Democracy.  
 



 

 

Contagion Deterred: Preemptive Authoritarianism in the Former Soviet Union  

(the Case of Belarus) 

 

 

 

 

 

 

 

Vitali Silitski 

CDDRL Visiting Scholar, Stanford University 

 

 

 

CDDRL, FSI 

Encina Hall, 

Stanford University 

Stanford CA 94305 

 

e-mail silitski@stanford.edu vsilitski@gmail.com 

 

 

 

 

 

Presented at the conference 

Waves and Troughs of Post Communist Transitions: 

What Role for Domestic vs. External Variables? 
Center on Democracy, Development, and the Rule of Law, Stanford University 

28 and 29 April 2006 

 



Introduction 

 

The wave of democratic electoral revolutions in the Eastern Europe and post-Communist 

Eurasia revived one of the most appealing and at the same time disputable arguments in the 

theory of democratization: that is, that is, that successful democratic breakthroughs in one of 

several places help to shape the timing and dynamic of transformation in others, where the 

regime change has yet to occur. This interconnectivity of transitions in time (and space) is 

described in terms such as ‘contagion’, ‘diffusion’, or ‘demonstration effect’. Indeed, although 

hardly a decisive factor, the evidence that contagion played certain important role in 

transmitting the spirit of democracy and techiques for achieving it from Serbia in 2000 to 

Georgia in 2003 to Ukraine in 2004 to Kyrgyzstan in 2005 is evident. Needless to say that 

there is more than enough evidence that a large community of activists, policy advisors, local 

and international NGOs, and media, were purposefully involved in translating the experience, 

strategy and tactics of successful revolutions to the new territories. This often led to a feeling 

of deja vu once an observer saw TV scenes of yet another autocrat being ousted and a new 

democratic leader being installed by the people’s power.  

Why contagion is so important and vivid in this wave of democratic revolutions? First, as 

Valerie Bunce asserts,
1
 this is a unique fellowship of democratic activists in the entire post-

Communist world (that is, spreading from Prague to the Far East in Russia) who share the 

common experience of the past and on its basis develop a sense of responsibility for helping 

so far less fortunate neighbors and comrades to achieve their dreams and goals.
2
 In the broader 

sence, contagion is definitely facilitated by the proximity of historical experiences and 

present-day concerns and dilemmas staying for the societies in the region: in other words, as 

                                                 
1
 Valerie Bunce’s keynote address at the Fisher Forum on Color Revolutions at the University of Illinois, 

Urbana-Champaign, http://atlas-real.atlas.uiuc.edu:8080/ramgen/reec/reec-v-2005-

1/smil/reec20050912_Valerie_Bunce.smil 
2
 Ask Czech or Polish activist involved in democracy promotion in Ukraine, and she or he will reply something 

like that: ‘we were helped a lot in our struggle for freedom in the past, now we want to pay back our debts by 

helping people in the East.’ Now, Ukrainian enthusiasts will tell the same about the reason to be involved into 

helping pro-democracy forces in Belarus or Azerbaijan.  



far as they face similar problems, they audiences throughout the post-Communist world may 

have immediate understanding of what sort of solutions are suggested to them by the roaming 

revolutionaries. Second is a generation profile of new democracy-builders in the region: most 

of them are relatively young and relatively idealistic personalities, many well-travelled and 

well-proficient in foreign languages, who combine the sense of purpose with the feel of 

adventure. Third is the dramatic proliferation, over the last decade and a half, of the 

democracy promotion community and the international civil society. Much of it initially 

settled in the region with the more humble tasks of ‘assisting’ in democratic transformation in 

early 1990s, and benefited from the initial benevolence and readiness to play democratic 

games of the incumbents who took the reigns of power immediately after the collapse of the 

Soviet system.    Fourth is the advance of computer technology, international electronic media, 

and mobile communication that made recent revolutions truly the first ‘hi-tech’ political 

transitions in history. Newest technologies allow inspirational images of people power as well 

as knowledge and political know-how spread at the speed the newest technology can 

accommodate. And while off-limits for many in the impoverished societies of Eurasia, 

computers, mobile phones, and sattelite dishes are definitely in use by the activists in the 

region. Needless to say, these newest technologies assisted enormously in mobilization and 

coordination of both electoral efforts and street protests during the recent revolutions.  

But democrats and revolutionaries are not the only ones who can learn from the past and 

apply the knowledge to fulfill their political goals. Indeed, their antagonists appeared to have 

mastered the science and crafts of democratic transitions in order to stop them at their borders. 

What is more, they are becoming increasingly aware that, paraphrasing George W Bush’s 

second inaugural address, ‘survival of autocracy at home increasingly depends upon the 

failure of democracy abroad.’ The first trend, learning to combat the democratic contagion, is 

an essential element of the new political trend in post-Communist Eurasia, defined by the 



author as preemptive authoritarianism
3
. The second trend, joining efforts to combat 

democratic contagion, is reflected what can be defined as authoritarian international, which is 

rapidly emerging in the post-Soviet space.  

This paper consists of three parts. The first explains the concept of preemptive 

authoritarianism. The second gives an overview of preemption may be done in a nearly perfect 

manner in the case study of Belarus, the country where it was used most extensively and 

proficiently. The third highlights the international dimension of preemptive authoritarianism 

on the example of Belarus-Russia cooperation, that increasingly spreads into the area of 

combatting democracy. A brief conclusion summarises implication of preemption and 

authoritarian international for scholars and democracy builders.  

 

Conceptualizing and Explaining Preemption  

Preemption is a strategy to combat the democratic contagion that is pursued in 

anticipation of a political challenge, even when there is no immediate danger of a regime 

change. Preemption thus aims at political parties and players that are still weak. It removes 

from the political arena even those opposition leaders who are unlikely to pose a serious 

challenge in the next election. It attacks the independent press even if it reaches only small 

segments of the population. It destroys civil society organizations even when these are 

concentrated in a relatively circumscribed urban subculture. Last but not least, it violates the 

electoral rules even when the incumbent would be likely to win in a fair balloting. This type of 

                                                 

3
 Examples of preemptive attacks  against democratic movements following  the Ukraine’s events are ubiquitous. 

The Belarusian president has strengthened his security forces and introduced a new law that allows the police to 

shoot street protesters when the president deems necessary. In Kazakhstan, a major opposition party has been 

outlawed. Moldova, something of a post-Soviet oddity but still a semi-authoritarian country, blocked the entrance 

of Russian and Belarusian observers (mobilized by the Moldovan opposition) to its parliamentary elections last 

March. In Tajikistan, the government issued new regulations restricting contact between foreign diplomats and 

local civil society groups. And in Russia, President Putin recently announced an upcoming ban on democracy 

assistance from abroad. Almost all surviving Eurasian autocrats have issued public statements vowing not to 

admit another “colored” revolution on their home territories, referring to what had happened elsewhere mostly as 

terrorism and banditry. 



preemption (attacking the opponents and the infrastructure of the opposition and civil society), 

that can be named tactical preemption, does not exhaust the repertoire of available means of 

combatting democratic contagion. Another, more profound instrument, is institutional 

preemption that consists of tightening of the fundamental rules defining the political game, 

once again, before the opposition becomes strengthens. Examples of institutional preemption 

include rewriting the constitutions to strengthen presidential powers and deplete ones of 

parliaments and local legislatures; amending electoral rules to ensure stable majorities of 

loyalists in the parliaments; adoption of tougher media and libel regulations; restricting, 

delegalizing and even criminalizing certain types of civil society activities. Last but not least 

instrument is cultural preemption: that is, manipulation of public consciouseness and 

collective memory to spread stereotypes and myths about the domestic opposition,  democracy 

in general and democracy promotion in particular, the West, and former Communist countries 

that turned to the democratic track, to instigate public fear and aversion of the very idea of 

regime change. 

 

Before going further with the analysis, three specifications concerning the concept of 

preemption need to me made. First, preemption is not purely voluntaristic, but is pursued on 

the already well-nurtured ground. For example, twisting institutions to ensure advantage for 

the incumbent is easier, and in many cases, only possible when disbalances in favor of  

presidential authority already exist and the regulations concerning freedom of opinion and 

association are not sufficiently democratic and transparent to start with. Likewise, cultural 

stereotypes have more chance to be imposed on the population when they strengthen and 

amplify already existing  collective memories, myths, fears, and prejudices. And weak and 

disunited opposition is much easier to be taken down by the repression than the one that is 

professionally organized and politically efficient.  Moreover, preemption does target those 



‘hard’ factors of political and social life that can be potentially upsetting for the autocratic 

incumbents. In fact, some of our definitions, (such as institutional or cultural preemption) are 

mirror images of the independent variables (‘incumbent capacity’, ‘anti-incumbent identity’,
4
 

‘semiauthoritarianism’
5
) used by the scholars to explain successful episodes of post-

Communist regime change.  

Second, the autocratic  incuments’ capabilities to learn and hence effectively use 

preemption are also affected by structural factors, as well as by time.  Thus, it is logical that 

the pre-conditions for electoral revolutions first matured in unconsolidated semiauthoritarian 

regimes that were prone to the regime change by the very flaws in their construction. With no 

experience in sight, soft authoritarians were more likely to fall into   complacency and 

arrogance of power (contrasted to the knowledge acquired by the opposition through 

contagion and diffusion) was an important agency-related factor that allowed for the regime 

change to happen. Indeed, for example, a great deal of explanation of Milosevic’s regime fell 

down in 2000 has to be attributed to the fact that Serbian strongman was the first one in the 

region to be taken down by the electoral revolution. While his regime was growing 

increasingly hardline in 1998-200, Milosevic still did not have an advance warning of the 

danger presented to him by uncontrolled factors of social and political life that he chose to 

tolerate. In contrast, opposition, civil society, and democracy promotion community could 

have learned from the experiences of Philippines in 1986, Chile in 1987, and even elections in 

Romania, Croatia, or Slovakia, although those were not electoral revolutions but where many 

of the instruments, such as voter mobilization, were finetuned before they were applied  by the 

Serbian opposition. Kuchma or Shevardnadze might have learned something from the 

Milosevic’s downfall, but Serbia seemed to be far off their own domains, and both leaders and 

their subordinates chose instead to contemplate why Georgia or Ukraine ‘was not Serbia’.   

                                                 
4
 Lucan Way, “Authoritarian State Building and the Sources of Political Competition in the Fourth Wave: The 

Cases of Belarus, Moldova, Russia, and Ukraine” World Politics, 57 (January 2005). 
5
 Michael McFaul, “Transitions from Post-Communism,” Journal of Democracy, Vol. 16, No.3 (July 2005), pp. 

5-19. 



Once the wave of democratization wiped out the semiautocratic regimes, however, more 

resilient and consolidated ones remained in place. So, once the remaining autocrats enjoyed 

structural advantages to preserve their power, one more: knowledge of the techniques most 

likely to be applied to them and, in more general terms, awareness of the danger of the 

democratic contagion, has been added by the opportunity to observer the wave of revolutions 

at large.  The Orange Revolution in Ukraine that was the true watershed in the political 

development of the region, due to that country’s size and geopolitical importance. Once an 

electoral revolution had occurred so deep in Soviet territory and in the country thought secure 

for post-Soviet authoritarians, the possibility of contagion and diffusion could no longer be 

discounted. And while democrats found themselves agitated and hopeful, by the Orange 

revolution, their thinking was often locked in now standard pattern of regime change. 

Meanwhile, the incumbents immediately began using their structural advantages to further 

consolidate their regimes and make technologies of electoral revolution obsolete.  

Third, preemption is not a substitute for a lacking democratic (or quasidemocratic) 

legitimacy of the incumbents. In fact, one of the main purposes of the advance strikes against 

protagonists of democracy is, by means of removing visible and credible democratic 

alternatives from the public horizont, to strengthen the popular perception that the incumbent 

is the only available and realistic choice and that notwithstanding possible rigging, he could 

have been elected even in a free and fair ballot.  This last implication of preemption may be 

particularly counterintuitive for external observers of the region. Having access to 

independent information and various reports produced by the opposition and international 

monitors, they often fail to realize that the domestic audiences may not have access to the 

same data and sources, and that the governments do a thorough advance work to discredit 

them just in case if they eventually get it. Likewise, political repression, when 

compartmentalized (i.e., applied to a fairly limited segment of the society) is maybe more 

visible  from abroad then from inside undemocratic countries. Same applies for the vote fraud, 



especially once techniques for its administration become more sophisticated and are not 

limited to primitive ballot-stuffing and multiple votings (it should be added that the 

authoritarian regime possess instruments of derailing attempts to produce any credible 

alternative information about the voting outcomes, for example, by disorganizing or banning 

altogether exit polls and removing ‘unreliable’ election observers). One more important factor 

is general apathy and lack of interest in politics among vast layers of population in repressive 

society, that definitely helps repression (and preemption) to go unnoticed. In these conditions, 

when, when repression is compartmentalized and political alternatives are not only weakened 

but also invisible for the audience, it is easy for incumbents to sell their message that the 

opponents cannot defeat them because they are clueless and unprofessional, i.e., they fail the 

test of democratic contestation. Needless to say, another common message, that the failed 

opposition can only exist as mercenaries of external forces, usually follows and is often 

accepted as a logical conclusion.  

 

The Belarus Case: Lukashenka’s Learning Curve and Landmarks in Perfecting 

The Policy of Preemption 

 

 Belarus is in the focus of analysis in this paper since this post-Soviet country in 

particular has brought the policy of preemption to perfection – and to some extent became a 

model for ‘catching-up’ autocrats. President Alyaksandr Lukashenka has made frequent 

headlines in the last decade by relentlessly cracking down on the political opposition, and the 

country now ranks among the most oppressive regimes in postcommunist Eurasia. The 

Belarusian leader’s authority is based not only on outright repression, however, but also on a 

fairly high level of popular backing. His flamboyant autocratic style finds favor with a vast 



constituency of rural and elderly voters still nostalgic for the communist era; his oratorical 

skills and ability to manipulate public opinion through mass media are hard to beat; and his 

economic policies provide for a fair degree of social cohesion. Moreover, the weakness of a 

“widely popular national identity that can be framed in anti-incumbent terms”
6
 severely 

disadvantages the nationally-minded opposition.  

 Nevertheless, Belarusians do not seem to lag hopelessly behind their neighbors in 

terms of appreciation of democracy and reform: Indeed, some international opinion surveys 

rank them as the most committed democrats in the former Soviet Union.
7
  Lukashenka’s 

approval ratings rarely exceeded 50 percent in the last decade.  And Belarusian national 

identity gradually strengthened over a decade and a half of independence. Considering these 

circumstances, it becomes clear that the unlikelihood of political change in Belarus in the 

foreseeable future is primarily a result of Lukashenka’s policy of preemption, which he has 

perfected since his accession to power a decade ago.  

Lukashenka’s initial expertise in preemption had nothing to do with contagion but was 

rather a logical necessity as far as he strove to acummulate and preserve power. He  launched 

his political career as a maverick parliamentary deputy and head of a collective farm. He 

captured public sympathy in 1993 as chairman of the parliamentary anticorruption 

commission, a position he used to promote his stature among potential voters in advance of 

the 1994 presidential election. Capitalizing on public outrage during the worst period of 

economic decline and collapsing living standards, he used corruption charges to back up his 

claim that the country was being robbed by the elites. Lukashenka also attacked the 

government for allowing the dissolution of the Soviet Union in 1991, which he insisted served 

no purpose but to facilitate the robbery of the state.  

                                                 

6
 Quote from Lucan A. Way “Authoritarian State Building and the Sources  of Political Liberalization in the 

Western former Soviet Union, 1992-2004.” World Politics, forthcoming. (page 3 in the manuscript) 
7
 Christian Haerpfer, “Electoral Politics in Belarus Compared,” in Elena Korosteleva, Colin Lawson, and 

Rosalind Marsh, eds., Contemporary Belarus: Between Democracy and Dictatorship (New York: 

RoutledgeCurzon, 2003), 85–99. 

 



 The June 1994 presidential elections ended in a huge upset. Still a political outsider, 

Lukashenka triumphed with 80 percent of the vote in the second round against Prime Minister 

Viachaslau Kebich.
8
 Although he lacked the support of a political organization and was 

ostracized by the entire political spectrum—from Kebich’s conservative government to the 

nationalist opposition Belarusian Popular Front (BPF)—Lukashenka managed to take 

advantage of the public confusion and disorientation that prevailed in the postindependence 

era. His success also was made possible by the fair degree of political openness that had 

followed the demise of communism. Belarus had been the last former Soviet republic to 

establish the institution of the presidency; this had prevented the concentration of power and 

left room for a certain level of political and social pluralism (although the former party 

nomenklatura was never displaced). In 1994, the electoral process was relatively free and fair, 

in part because the incumbents had not yet discovered the finer points of manipulation and 

rigging. Finally, although major media outlets were controlled by the state, they respected 

freedom of speech and provided fair campaign opportunities for all contestants. 

 Lukashenka’s convincing victory in a clean election made a strong impression on the 

public consciousness: For years to come, it remained the foundation for popular perceptions of 

his invincibility at the polls. But experience also made Lukashenka realize the potential threat 

of ‘people power’ to an incumbent who experiments too much with democracy. As 

Lukashenka came to power virtually out of nowhere, he did not have a support base within the 

state machinery; all he could initially rely on was his sky-high approval rating. Within months 

of his July 1994 inauguration, however, his popularity began deteriorating due to persisting 

economic decline. As a result, he faced two tasks on his quest to unlimited power. First, to 

trounce the existing opposition. Second, to consolidate his gains so that the opposition would 

have not had a chance to rise again.  

                                                 
8
 For more details on Lukashenka’s road to power, see Vitali Silitski, “Explaining Post-Communist 

Authoritarianism in Belarus,” in Elena Korosteleva, Colin Lawson, and Rosalind Marsh, eds.,  Contemporary 

Belarus: Between Democracy and Dictatorship. The best Russian-language source is Alexander Feduta, 

Lukashenka: Politicheskaya Biografiya [Lukashenka: Political Biography] (Moscow: Referendum, 2005).  

 



 

Cultural Preemption: Defeat of Nationalism and  Promotion of ‘Incumbent-Friendly’ 

Identity 

 

The first task was achieved by carrying out, in May 1995, the constitutional referendum 

on giving Russian the status of the official language, changing state symbols to remodelled 

Soviet-era ones, and approving integration with Russia. The referendum ended up in a 

resounding victory for Lukashenka, as all the questions passed with huge majorities. This act 

of cultural preemption had a profound effect on future political developments in Belarus. By 

uprooting the feeble results of the national revival in the early 1990s of the new regime, it 

firmly linked  Lukashenka to the Sovietized political outlook of the majority of Belarusians. In 

other words, the Communist-era ‘Soviet Belarusian’ patriotism that the referendum revived as 

de-facto official ideology of the new regime, was a basis for blocking the creation of ‘anti-

incumbent identity’ that would have enabled mass mobilization by the opposition. The 

opposition itself was deprived of moral ground as long as it was associated with descendants 

of Nazi collaborators during World War II (particularly, the selling point of the official 

propaganda was that the independence-era national symbols, the white-red-white flag and 

‘Chase’ coat of arms, were used by the pro-German nationalists during the war). Moreover, as 

far as Lukashenka confirmed his pro-Russian orientation through this plebiscite, he won much 

sympathy and support inside Russia, where he began to be seen as its only faithful ally in the 

near abroad. As a result, political and economic support for Lukashenka’s regime did not wait 

to arrive. 

 

Institutional Preemption: Legalization of Presidential Absolutism and Its Aftermath 

 



The second task was fulfilled through conducting in November 1996 a constitutional 

referendum that amended the Basic Law so that all formal power and control over all branches 

of the government, including judiciary and legislature, was transferred into the hands of the 

President. Once again, this was an act of political necessity: the parliament, elected in May 

1995 elections and  by-elections in December 1995, had only a weak democratic opposition, 

and  not a single representative of the main opposition party, the Belarusian Popular Front, as 

it was trounced by the referendum results. Nevertheless, the new legislature proved to be of 

little help to Lukashenka, as the communists and the agrarians eventually joined the democrats 

in opposing his power grab. Moreover, the Constitutional Court continued to show remarkable 

independence by striking down nearly twenty presidential decrees in 1995-96. In November 

1996, opposition MPs initiated impeachment proceedings; this attempt failed, however, due to 

the government’s blackmailing of parliamentary deputies and Constitutional Court justices. 

 Lukashenka responded to this resistance by calling a second referendum for November 

1996. On the ballot was an amended version of the constitution, which extended Lukashenka’s 

first term in office from by two years, concentrated power in the hands of the presidency, and 

replaced the unicameral Supreme Council with a much weaker bicameral legislature 

consisting of a 64-seat Council of the Republic and a 110-seat House of Representatives.
9
  

Presidential decrees were given the status of law, meaning that they would supersede acts 

adopted by the legislature. Furthermore, the prerogative of appointing members of the 

Constitutional Court and the Central Election Commission (CEC) was transferred from 

parliament to the presidency.  

                                                 
9
 To attract more public interest in the referendum and support for the change in the constitution, Lukashenka 

proposed three additional questions. Two of them were completely populist: Voters have been asked to reject the 

abolition of the death penalty and disallow private ownership of land. The last question aimed at a further 

destruction of Belarusian nationalism: Lukashenka suggested abolishing the independence day celebrated on July 

27 commemorating the adoption of the declaration of sovereignty in 1990, and shift the official holiday to July 3, 

the day Minsk was liberated by the Soviet army from the Nazis. The Supreme Council put three questions in 

response, asking the voters to approve its own draft of the constitution that eliminated the presidency altogether; 

to authorize direct election of provincial governors; and to ban uncontrolled presidential funds. 

 



  The official tally eventually reported that 70 percent of the electorate had voted 

in favor of Lukashenka’s amended constitution, and even independent postelection polls 

challenged the referendum results on the constitution by only a few percentage points.
10

 As a 

result, the referendum results, in spite of substantial evidence of abuse and rigging, caused no 

large public protests. The referendum’s only negative effect for the government was that the 

House of Representatives (handpicked by Lukashenka lower chamber of the new parliament) 

was boycotted by European parliamentary institutions and Belarus’s observer status in the 

Council of Europe was suspended.  

 With the 1996 referendum, the institutionalization of personalist authoritarian rule in 

Belarus was completed. The referendum eliminated all meaningful political competition and 

evicted the opposition from the decision-making process.Endowed with tsarist powers, 

Lukashenka had little problem further consolidating his power. First, control over all  

branches of the government meant almost unlimited ability to manipulate elections and turn 

them into meaningless excercise. This meaningless, moreover, was firmly institutionalized: 

the electoral code enacted in 2000 contained no guarantees for opposition presence in electoral 

commissions, severely restricted the work of election observers, and failed to provide all 

candidates equal campaign opportunities. Second, Lukashenka was capable to single-handedly 

restructure security forces and the repressive apparatus of the regime to ensure its absolute 

loalty and preparedness to perform whatever task necessary to ensure his survival in office. 

More specifically, he reorganized the security forces and boosted riot special operation units 

that have been formed with each ‘power ministry’ of Belarus (that is, interior ministry, 

defense ministry and KGB). All these units were conveniently located in or around city capital 

and were capable to act on the first call. According to unconfirmed reports,  secret squads that 

carried out ‘particular’ secret tasks were also organized on the basis of special operation units. 

                                                 
10

 Andrei Jekadumau, “Aficyjnuja Vyniki Referendumu 1996 Hody i Dadzenyja Sacyjalahichnyh Dasledvanniau 

[Official Results of the 1996 Referendum and Sociological Survey Data] In Belaruskaja Palitychnaja Systema i 

Prezydenckija Vybary 2001[Belarusian Political System and 2001 Presidential Elections] (Warsaw: IDEE, 

2001), 65.  

 



Allegedly, their first acts was eliminating prominent mobsters, and they then shifted to more 

specific political tasks.
11

 

 

Tactical Preemption: Decapitating the Opposition 

 

In 1999, some of the opposition leaders who were considered potential contenders for 

the September 2001 presidential contest either died or disappeared. First to go missing was 

Lukashenka’s former minister of interior Yury Zacharanka, who had lost his job in 1995 after 

refusing to evict opposition deputies from parliament and to forcefully disperse a strike in the 

Minsk metro. Zacharanka had become a leader of the United Civil Party, and just weeks 

before his May 1999 disappearance he announced the creation of a new opposition group, the 

Union of Officers. In September of that same year, former MP and chairman of the Central 

Election Commission Viktar Hanchar disappeared together with his financial backer.
12

  

 Hanchar’s disappearance eliminated the most active, charismatic, and controversial 

opposition figure. After entering the political scene in 1990 as a newly-elected member of the 

Supreme Council, he quickly became popular thanks to his photogenic looks, oratorical skills, 

and legal expertise. Hanchar backed Lukashenka in 1994, but soon began to oppose the 

president’s authoritarian style. He distinguished himself as an energetic and risk-taking 

opposition leader, whose unorthodox style inspired rank-and-file activists and attracted media 

coverage. Still claiming to be the legitimate head of the CEC, he organized a “shadow 

election” in the spring of 1999 to mark the expiration of Lukashenka’s term according to the 

pre-1996 constitution. Although the “balloting” ended in embarrassment, Hanchar gained 

                                                 
11

 Information of these units can be found in Alexander Feduta, “Lukashenko: Politicheskaya Biografiya” 

(Moscow: Referendum, 2005); Pavel Sheremet and Svetlana Kalinkina “Sluchainyi Prezident” (Moscow: 2004);  
12

 This was not the only loss by the opposition in 1999. Henadz Karpenka, deputy leader of the United Civil 

Party, died on April 8 in under mysterious circumstances ostensibly from a brain hemorrhage at the age of 50. 

Although no credible evidence emerged about the authorities’ involvement, Karpenka’s abrupt death could not 

have arrived at a more convenient time for Lukashenka. 

 



popularity among democratic activists.
13

 By the time of his disappearance, he was emerging as 

a key figure in the opposition, but was still far from becoming its undisputed commander. 

Nevertheless, Hanchar’s commitment to fight openly against Lukashenka was apparently 

more than the regime could tolerate. 

 Investigations of these disappearances carried out by the prosecutor-general’s office 

cast suspicion on a special police unit overseen by then national security adviser Viktar 

Sheiman.
14

 Dzmitry Paulichenka, an alleged commander of the unit was arrested in November 

2000 in connection with the disappearances, but Lukashenka ordered him out of jail and fired 

the KGB chief and the prosecutor-general who had pressed charges. Sheiman was then 

appointed as the new prosecutor-general, which conveniently placed the investigation under 

his direct control. 

 

Early Acquaintance with Revolutionary Scenarios: Learning from Milosevic’s Downfall 

 

Demonstration effect grew in significance in shaping the policy of preemption at the 

latter stages of Lukashenka’s rule. He learned more avidly than his colleagues in the former 

USSR from the October 2000 overthrow of Serbian dictator Slobodan Milošević that even a 

semblance of competitive elections can be a threat to an authoritarian regime. The reason for 

his watchful attitude towards the first electoral revolution in the post-Communist world partly 

had to deal with the special bond that developed between two leaders in the time when they 

                                                 
13

 The logistics of the balloting were as follows: opposition activists carried ballot boxes from door to door, 

asking the residents to cast votes for one of the two candidates who joined the race. Hanchar declared that 53 

percent of the electoral took part in the vote, whereas independent opinion polls discovered that only 5 percent 

did so. Moreover, out of two “contestants” in the elections, one was in exile (the leader of BPF Zianon Pazniak) 

and the other was put in prison on corruption charges (the former prime minister Mikhail Chyhir). 

 
14

 According to media reports, the evidence produced by former security officers who defected to the West, and 

the findings of international investigators, the unit was created out of several security agencies and special 

operations forces in 1996. See: “Disappeared Persons in Belarus.” Report to the Parliamentary Assembly of the 

Council of Europe by Cristos Pourgourides. 4 February 2004. 

http://assembly.coe.int/Main.asp?link=http://assembly.coe.int%2FDocuments%2FWorkingDocs%2FDoc04%2F

EDOC10062.htm 

 



shared a duboius reputation of the last dictators in Europe. Moreover, opposition and 

international NGOs made no attempt to conceal that Belarus would be the first place where 

the Serbian scenario of the regime change would be attempted for replication. Although his 

earlier strikes against the opposition had him fully equipped to avoid his colleague’s fate, 

Lukashenka remained anxious.  As the presidential balloting approached, he grew highly 

suspicious of his own inner circle, whereas regime-controlled media  began to frame public 

opinion about the ‘Serbian scenario’ as, first, an external plot that has nothing to do with the 

domestic politics, and, second, as a coup that is achieved through the spin created by the 

opposition and media rather than by genuinly defeating the incumbent. In the course of 

election campaign and the voting day on 9 September 2001, Lukashenka’s regime worked out 

and applied many of the successful techniques to combat the electoral revolution scenario: 

such as derailing the work of independent observers, disorganizing exit polls, turning off 

mobile and internet communications on the election night, and sabotaging mass mobilization 

by the opposition by blocking democratic activists in the periphery of the country from 

travelling to the capital for the protests.  

Lukashenka’s reelection with the official result of 75% of the votes cast
15

 was 

demoralizing for the opposition. Its attempt to mimic Serbia’s electoral revolution had been 

prevented with ease, and the polls showed that Lukashenka would have won even a clean 

election. The defeat also led to a search for scapegoats within the opposition, and public 

accusations of squandering democracy-assistance funds made by journalists and disaffected 

activists generated a publicity disaster. Nonetheless, Lukashenka himself did not feel like 

long-term political survival was assured. First, following reelection, his popularity witnessed a 

slump, apparently due to his failure to deliver immediately on his generous campaign 

promises. Second, some job remained to fully institutionalize his unlimited rule: that is, to 

                                                 
15

 The opposition questioned the official returns, whereas independent polls hinted that at least 25% of the votes 

were rigged in favor of the incumbent. Still, even these alternative data suggested a huge margin between 

Lukashenka and his main challenger Uladzimir Hancharyk, who gained only 15% at the official count and 21% 

according to alternative estimates. See: “25% Dorisovano.” Belorusskaya Gazeta, 12 November 2001.  



remove term limits for presidency that he kept in the 1996 Constitution. And although 

Belarusian opposition was in shatters and civil society still existed in an embryonic state, it 

had become clear during the 2001 election that both were gradually expanding and becoming 

capable of launching nationwide campaigns. 

Lukashenka chose not to hold referendum on removing term limits immediately, but 

rather took a long  road, unleashing along the way familiar forces of institutional, cultural, and 

tactical preemption. Although he easily survived the attempt to oust him in a Serbia-style 

revolution, he chose to elminate those elements in uncontrolled political and social life that 

could have tried to repeat this attempt once again: and, unlike Milosevic, he did not wait until 

the last moment.  

Thus, regulations punishing unauthorized street protests were radically hardened. 

Protesters at unsanctioned rallies (sanctioned rallies could be held only in one location on the 

outskirts of Minsk) faced not only physical beatings and imprisonment, but also prohibitive 

fines of up to US$2,500—a yearly income for an average family. The regime also forced 

almost one hundred NGOs to close down or self-liquidate in 2003–2004.
16

 Since many of 

these organizations were prominent human rights groups or regional umbrella NGOs that 

assisted in the development of grassroots initiatives, the infrastructure of civil society was 

deeply damaged. Creating new organizations with agendas running counter to official policy 

became practically impossible, and the media faced severe penalties for reporting on the work 

of deregistered NGOs. 

 The independent press was also effectively silenced. Dozens of regional press were 

closed down or suspended in 2001-2004. After receiving official warnings that they would be 

closed down, most independent newspapers resorted to self-censorship. The government 

tightened its grip on electronic media by replacing Russian TV and radio broadcasts with 

                                                 
16

 Alexander Dautin, “Kniga ne dla Shirokogo Chtenia” [Book Not for Common Audience], Belorusskaya 

Delovaya Gazeta, 14 September 2004.  

 



homemade substitutes. This curtailment meant that the regime became the sole source of 

information for most of the population.  

 The cost of disobedience was also drastically raised for the general public. The regime 

stepped up its control over the educational system and closed down several independent 

institutions of secondary and higher learning. New regulations forbade institutions to grant 

students and professors leaves of absence to travel abroad, prohibited contacts with Western 

universities, and even prescribed “measures to prevent access of strange elements on 

campuses.”
17

 In January 2004, the permanent-employment system at state-owned enterprises 

was replaced with mandatory one-year contracts extended at the discretion of the 

management. As a result, any form of protest (even passive protest, like refusing to take part 

in falsification of election results) may bear a very high price for state employees. 

Tactical preemption continued with removing prominent opponents from the political 

scene, although in a ‘soft’ manner. April 2004, Lukashenka ordered the arrest of Mikhail 

Marynich, a former government minister who had defected to the opposition during the 2001 

presidential election and had emerged as one of the strongest potential contenders for the 2006 

presidential election. Marynich was sentenced to five years in jail for allegedly stealing 

computers from his own NGO. His sentence was eventually reduced to two and a half years, 

and he was eventually released in April 2006 – conveniently, weeks after Lukashenka was re-

elected.  

Last but not least, Lukashenka managed, in 2001-2004, to reinforce the moral ground for 

his authority by enhancing propaganda of his own version of ‘Soviet Belarusian’ patriotism. 

His earlier version of practical ideology proved to be insufficiently reliable to validate his 

position of unlimited ruler of the country. As pro-Russian rhetoric made it ambiguious over 

the status of Belarus as independent state (and hence, Lukashenka’s claim to absolute power 

in this state), possible attacks from Kremlin would have left the Belarus leader with a shaky 

                                                 
17

 “Shutki v Storony,” [No Jokes] Belorusskaya Gazeta, 19 April 2004.  

 



prospect for rallying the public in support of his regime. This was particularly visible during 

the 2002 brawl between Lukashenka and Putin. Started in June 2002 after the Russian leader 

announced his unwillingness to further subsidize Belarus in exchange of political union, he 

soon demanded a full unification in the format that would have turn the country into seven 

provinces of Russia. At the same time, popularity of unification with Russia fell dramatically 

over the decade of Lukashenka’s rule due to gradual strengthening of the Belarusian identity. 

In response, Lukashenka had to boost pro-independence rhetoric and even started accusing his 

Eastern neighbor of imperial ambitions. But was Lukashenka pursued was not the retreat to 

nationalism, but boosting of the earlier version of Soviet Belarusian partiotism, somewhat 

reinforced with anti-Russian overtones but evoking memories of the Soviet past and World 

War II to denounce encroachers on the Belarus independence, primarily Russia’s oligarchs 

and remnants of its liberal establishment. Lukashenka also reinforced this ideological cocktail 

with ‘regime patriotism’ by personalizing his independence rhetoric by linking in the public 

discourse the survival of independence with the political and economic model he imposed and 

with his own ability to stay in power.
18

 Eventually, the campaign to support Lukashenka in the 

constitutional referendum that removed term limits did not even mention his name. Instead, it 

was carried out under the slogan ‘For Belarus!’
19

 

The results of these series of preemptive strikes became visible once Lukashenka finally 

decided to carry out the referendum in October 2004, in conjunction with the parliamentary 

elections. No meaningful resistance was organized even in spite of the fact that opinion polls 

                                                 
18

 In his most characteristic remark, he warned that if he will be defeated in the upcoming presidential elections, 

“we will loose the country.” Lukashenka’s address to the Third All-Belarusian People’s Assembly, 2 March 

2006. Sovetskaya Belorussiya, 3 March 2006.  
19

 Lukashenka, however, never endorsed nationalism of his opponents; moreover, while stepping up pro-

independence rhetoric, he continued to issue fatal  blows to it. ,Thus, in the same period, the Belarusian language 

was virtually evicted from official TV, new history textbooks written from ostensibly pro-Russian positions were 

brought into the school curriculum, and the only Belarusian-language college in Minsk, the National Humanities 

Lyceum, was closed down. In 2004, when Lukashenka condemned the omnipotent presence of the Russian music 

on the Belarusian FM station and demanded quotas for local performers, the most popular Belarusian language 

rock groups were banned from all FM radio stations because they played at the opposition rally (the FM 

broadcast was eventually filled with the Belarusian-born Russian speaker performers who produced lower-

quality substitutes for the Russian pop music). 



continuously showed, for several years, that majority of Belarusians would have voted against 

the proposition. Any attempts to organize it were immediately blocked by the authorities.
20

 .  

According to the official CEC report, 79 percent of all voters supported allowing 

Lukashenka to run again for president. The official results were immediately attacked for their 

lack of credibility based on Gallup’s extensive exit poll, which indicated that no more than 49 

percent had supported the referendum.
21

 There was plenty of evidence to support allegations 

of massive vote-rigging.
22

 But Belarusian society at large remained uninformed about these 

electoral abuses and alternative results, so there was no large-scale resistance against the 

fraud. Moreover, even 49% constituted a huge increase over 25-30% most polls would get to 

Lukashenka for two years before the poll was carried out. Street protests drew no more than 

5,000 demonstrators on the day of the vote, and they were brutally dispersed. A 

postreferendum survey found that 48 percent of respondents agreed that the referendum had 

been conducted in a free and fair manner, and only 35 percent disagreed.
23

 Most importantly, 

the overall perception that Lukashenka could win any ballot remained unchallenged. 

 

Resisting the Orange Threat: The Tool Kit of Preemption Enhanced 

 

                                                 
20

 The announcement of the referendum came on 7 September, the day of mourning for victims of the Beslan 

massacre in Russia. A crowd of youngsters assembled in Minsk for a memorial rally, had to watch Lukashenka’s 

announcement instead. Only one man in the crowd publicly expressed disapproval: he was immediately arrested 

and sentenced to  ten days in prison for petty hooliganism. 
21

 Don Hill, “Belarus: Election Officials Say Voters Back Lukashenka,” Radio Free Europe/Radio Liberty, 18 

October 2004. Available at  www.rferl.org/featuresarticle/2004/10/80d71056-54eb-42cd-9313-

084f9aeceb17.html.  

 
22

 Independent observers and opposition activists had unearthed stuffed ballot boxes, pre-marked ballots 

distributed to voters, and vote-count protocols that had been signed before election day.On pre-signed protocols, 

see www.charter97.org/bel/news/2004/10/14/elections; on staffed ballot boxes, see 

www.oscepa.org/index.aspx?articleid=+367+367&newsid=255; on pre-marked ballot papers, see 

www.charter97.org/bel/news/2004/10/17/lebedka. 

 
23

 Vitali Silitski, “They Knew Too Much: Leading Independent Thinktank Faces Attacks.” RFE/RL  Belarus and 

Ukraine Report vol. 6 no. 48, 29 December 2004.  Available at www.rferl.org/reports/pbureport/2004/12/48-

291204.asp 

 



The Orange revolution in Ukraine was a political landmark for the entire former Soviet 

Union, and, as it was mentioned about, galvanized the use and perfection of preemptive 

techniques by the surviving authoritarians across the region. Conveniently for Lukashenka, it 

happened just after he carried out, in October 2004, a constitutional referendum that removed 

term limits for presidency (and technically provided for his infinite rule) and in advance of his 

planned re-election campaign in March 2006. His reaction to the events in Ukraine proved that 

resistance to the democratic contagion has turned into the primary task of the entire regime, 

regardless of how much of a prospect for a similar scenario of regime change existed in 

Belarus in reality. Officials of the Belarusian embassy were noticed in the crowds of Kiev’s 

Independence Square,  presumably not with the purpose of supporting the revolution. KGB 

was explicitly demanded by Lukashenka to resist the ‘export of democracy’ in Belarus. Anti-

Orange propaganda intensified in the state media, who shared countless reports, 

documentaries, propaganda broadcasts, and newspaper articles to explain the population the 

official take on the revolutions. Security forces began publishing special analytical reports and 

even manuals unmasking the efforts to organize the regime change in Belarus and giving the 

officials advance instructions on how to combat the efforts of the opposition.
24

 And the use of 

new police tactics to disperse a few small demonstrations in early 2005 made it clear that the 

country’s security forces have been specifically trained to stop street protests at their very 

start. Overall, it appeared that the regime was overreacting, possibly in part because it fell 

hostage of its own propaganda: that is, it came to believe that colored revolutions were indeed 

externally-manipulated events rather then home-grown uprisals against vote rigging.  

In the run-up to March 2006 presidential elections, the regime explicitly criminalized 

most of the opposition-related activities and established a direct legal basis for repression 

(unlike before, when opposition organizations, civil society activits, newspapers, and 

journalists were harassed for houliganism, failure to comply with housing regulations, or 

                                                 
24

 A review of the most notorious such report, “Colored Revolutions on Post-Soviet Space: Scenarios for 

Belarus,” can be read in Russian at http://www.belgazeta.by/20051212.49/010030141/ 



persecuted on corruption charges). Thus, Article 193-1 of the Criminal Code established 

punishment for up to two  years prison term for participation in the activities of a deregestered 

NGO (whereas organizing of such NGO became punishable for up to three years). Article 293 

was amended so that teaching or other training of persons for organization of mass disorders 

may be punished by up to three years in jail. Calls to international community to take actions 

in detriment to ‘the external security of Belarus’ became punishable by up to five years. And 

the new article ‘Discreditation of the Republic of Belarus’ establishes punishment of up to two 

years in prison for ‘provision of  foreign state, foreign or international organization with 

deliberately falseful data on political, economic, social, military, or international situation in 

the republic of Belarus or its power bodies.’
25

 

Tactical preemption got new focus: the main target of attack became not prospective 

presidential challengers but rather street organizers and grassroot activits who were capable of 

mobilizing the masses. Two of them, Mikalaj Statkievich, former chairman of the Belarusian 

Social Democratic Party, and Paval Seviarynec, leader of the unregistered organizationYoung 

Front movement, were both sentenced to two years of forced labor in May 2005 for 

organizing antireferendum protests. Another veteran politician, former member of Parliament 

(MP) and political prisoner Andrej Klimau, was sentenced to two years of forced labor in May 

2005 for staging unsanctioned rallies two months earlier that he’d advertised as the beginning 

of the democratic revolution in Belarus. And immediately after enacting the amendments to 

criminal code, the police arrested and charged several activists of Young Front and Zubr 

movements: both of these are unregistered groups that unite young, radical, and more 

revolution-minded opposition activists. Another target of repression was election observation, 

and, in a broader sense, any organization or institution that would systematically question the 

official election data. Thus, leaders of the largest election monitoring ‘Partnership’ were 

rounded up in February 2006 on charges of terrorism and organizing a unregistered NGO. 

                                                 
25

 http://www.charter97.org/bel/news/2005/11/25/new 



Independent Institute for Socio-Economic and Political Studies, the leading independent 

polling agency that questioned the official election and referenda data in the past, was closed 

down by the court order in April 2005, whereas conducting public opinion surveys without a 

license began to be considered as a crime. 

The official propaganda was reinforced with new techniques and overtones. Much of it 

consisted of a traditional repertoire, but was specifically tailored to discredit and demonize the 

revolutionary aspirations of the opposition. Most importantly, it was enhanced to dramatic 

proportions, with each of four official TV channels (and few Russian ones that were routinely 

overlapped with Belarusian broadcasts) repeatedly showing state-authorized documentaries 

and propaganda shows, sometimes several times a day. Some of that propaganda was typical 

for Lukashenka’s media, for example, production of director Yury Azaronak (now deputy 

head of State TV and Radio Company), who was instrumental in the success of Lukashenka’s 

first referendum in 1995.
26

 His new cycles of propaganda, called ‘Spiritual War’ and 

‘Conspirology’, pictured the battle between Lukashenka and the opposition, and, by extention, 

the West, as one between the adherents of Christ and the Pharisees (i.e., Jews, Americans, and 

Europeans).
27

 This type of propaganda, however, apparently intended to consolidate the base 

of Lukashenka’s traditional supporters. More subtle productions targeted uncommitted and 

worked to scare them away from political alternatives. Those included the series of shows 

‘Belarus: the Look from Outside’, in which prominent politicians, singers, artists, and 

sportsmen from abroad praised Lukashenka; and ‘Fifteen’, a series of documentaries that 

emphasized day-to-day problems, social hardships, economic decay, civil wars, etc., in every 

former Soviet republic, expect Belarus (naturally, most horrific reports were produced on the 

Baltic countries, Ukraine, and Georgia). Finally, the regime media attack also targeted the 

groups where the support for the regime was the lowest, that is, the younger and urbanized 

                                                 
26

 His production ‘Hatred: Children of Lies’ scared the viewers by alternating pictures of the Nazi atrocities with 

the ones of opposition politicians and rallies, and definitely helped to both pass the questions on symbols and the 

Russian language and create a long-lusting repulsion of the BPF opposition with the population. 
27

 At this time, however, Azaronak’s production caused some outrage among the Orthodox believers, and 

Belarusian Orthodox Church even withdrew his works from the church film festival in Minsk in April. 



constituency. This audience was targeted not much with verbal propaganda but rather with 

different series of TV shows, concerts, and discos, that initially had an appearance of 

apolitical entertainment but by the time of the elections turned into propaganda excercises, 

with pop singers from Belarus and all over former USSR campaigning, once again, ‘For 

Belarus,’ and, now more specifically, ‘For the Daddy’ (a popular nickname for Lukashenka: 

this style of message apparently meant to clear the organizers from accusations of illegal 

campaigning). There was one particularly interesting thing about this pop-propaganda. It was 

organized and presented in the form of mass rallies of flag-waving crowds, and, colors and 

messages aside, was somewhat reminiscent of the political-music show scenes that could have 

been observed during the Orange revolution in Ukraine. In a broader sense, the regime 

attempted to cap the energies and desires of the younger generation by presenting it an 

appealing form (just as Ukrainian revolutionaries did it), in which  the antirevolutionary 

message was wrapped.
28

 

During Lukashenka’s re-election campaign, the official media perfected themselves in 

information dramaturgy and media spin by creating virtual conflicts and threats that justified 

repressive actions of the regime.
29

 Since he ran for re-election only once before and 

parliamentary and local elections never presented voters with real choice or drama,  election-

related information dramaturgy was only occassionally used by Lukashenka before the 2006 

campaign. This time, however, the regime felt necessary to employ spin in full swing. One 

remarkable technique was an ‘advance warning’ to the society of the possible techniques that 

can be applied by the opposition while campaigning, with the attached information of the vile 

secret agenda. For example, the official newspapers would publish extensive exerpts of some 

classic books on democratization, including Samuel Huntington’s ‘The Third Wave’ 

(especially his manuals on regime change), and Gene Sharp’s ‘Tecnique of Non-Violent 

                                                 
28

 Lukashenka was not alone in using this technique: for example, Kazakh president Nursultan Nazarbaev went 

even further, running a ‘color-coded’ campaign, for his reelection in January 2006.  
29

 Andrew Wilson. Virtual Politics: Faking Democracy in the Post-Soviet World.: Yale University Press, 2005. 



Action;’ or giving  particular interpretations to flash mobs
30

 and exit polls, warning that 

peaceful techniques of regime change and non-violent actions would be only a cover-up for 

destructive and potentially bloody efforts that the opposition was planning to apply to take 

power.
31

 The purpose of these publication was clear: to create fear in the public once it saw 

the attempts of the opposition to organize such activities. Another tool of information 

dramaturgy was preemptive revelations publicized by the state security agencies and the 

official press. For example, arrests of Partnership activists (see above) were accompanied by 

the revelations of the KGB of the unmasked plot to by election monitors by overthrowing the 

government through organizing explosions in the center of Minsk on the election day and 

using the victims as a justification of violent actions against the authorities. This particular 

provocation was poorly executed, though, as KGB head Sciapan Sukharenka ended up telling 

the audience completely unbelievable stories, like the one in which he insisted that the 

opposition was planning to poison running water in Minsk with rotten rats.  But the spin 

worked much better in situation another example, when the government dealt with the 

protesters who filled the central square in Minsk and occupied it for several days after the 

voting results were announced. The official media distributed made-up images of prostitution 

rings and drug addicts, and even spread of contageous diseases on the central square of Minsk 

on the eve of a crackdown on the protest, in which several hundred activists were announced. 

The media images helped reduce the size of the protest, and secure overall approval of the 

public for police actions immediately following it. Overall, by associating violence with the 

opposition, the government propaganda thus prepared public opinion for whatever measures 

the regime would take again the opposition. The spin continued after the crackdown was 

accomplished: for example, after the brutal dispersal of the protests in Minsk on March 25, 

                                                 
30

 The official military newspaper, for example, called flash mobs ‘An Instrument of US Imperialism.’ 
31

 See, for example, “Tekhnologii destabilizacii.” Vo Slavu Rodiny, http://www.vsr.mil.by/index/nobrev.html 



2006, official media broadcast pictures of riot policemen and official TV crews  beaten up by 

the opposition supporters.
32

 

How did this new round of preemptive attacks helped Lukashenka in his re-election? 

One one hand, the 19 March 2006 came with no surprise: the incumbent claimed victory with 

83% of the vote, and it appeared that the society overall took positively his message of 

stability. The opposition, meanwhile, while managing to consolidate the pro-democracy 

electorate, nevertheless failed to make a great impression on the larger audiences. Less 

predictably, though, the official announcement provoked a wave of mass protests, starting on 

election night in Minsk, when at least 20,000 persons assembled on the main square in 

defiance of threats from the KGB a few days before the vote to prosecute protesters on 

charges of terrorism, even pressing for death sentences. This spontaneous outburst was partly 

caused by unrealistic official returns, but was also the result of the overall effort of the 

opposition during the election campaign, its ability to establish credibility with the core anti-

Lukashenka constituency, and the efforts of two opposition candidates, the leader of the united 

opposition, Alyaksandr Milinkevich, and the former rector of the Belarusian State University, 

Alyaksandr Kazulin, who managed to campaign energetically in spite of restrictions and 

repression. The protest continued for several days with a tent camp set up on October Square, 

emulating the ‘Orange Revolution’ in Ukraine in 2004.  

The size and persistence of the post-election protest (that must be regarded in the context 

of a highly repressive state that has a fine-tuned and well-trained security apparatus) 

confirmed, first, that Increasing political repression has inadvertently radicalised the 

democratic electorate in Belarus, especially the core of opposition activists who proved ready 

to engage in seemingly hopeless and illogical protest actions. Second, it showed that civil 

society, when committed to democracy building in spite of the serious consequences -- even 

                                                 
32

 Dozens of opposition supporters were badly beaten on that day, three disappeared and were feared dead. The 

official TV reported that only one protester, but eight riot policemen, were injured.  



criminalisation -- of its activities, can spontaneously self-organized even when the political 

leaders and street organizers are effectively wiped out by arrests (it should be noted that 

dozens of oppositon activists were rounded up and sentensed to brief terms in jail days before 

the vote).
33

 One more remarkable factor was the emergence of the internet was an important 

alternative medium of information. During the peak political events, such as the beating of 

Kazulin by riot police, the voting day, and the protests in the aftermath, the number of visits to 

the principal independent sites, in spite of the attempts to block them, was several times higher 

than usual. Likewise, spontaneous protest actions were mostly coordinated online. Internet has 

also become a tool of campaigning for the “traditional” NGO sector, even if this was a 

consequence of the near impossibility to continue its work legally. Although internet is still 

easily blockable by the regime, it appeared that it cannot restrict the access forever and for all, 

which was enough to create ample opportunities to inform and organize.  

However, the Belarusian opposition, due to complete elimination of opportunities to 

verify the election outcomes and the actual defeat in the elections,  did not even try to declare 

victory for its candidate, merely arguing for a fairer margin separating Lukashenka and his 

challengers. So, with no political breakthrough in sight, it could not count on sustained public 

support. Moreover, the security forces remained totally loyal to Lukashenka and blocked off 

the square, arresting those trying to enter or leave. As a result, the protest quickly dwindled to 

just a few hundred activists and was ended early on March 24, when riot police destroyed the 

camp and arrested the campers. Moreover, the show of defiance and activism also highlighted 

the gap that separates this democratic subculture in Belarus from the rest of society, as 

combination of fear imposed by the government on some parts of society and acceptance of 

                                                 
33

 Particularly remarkable was the change of mood among Lukashenka’s passive opponents, i.e., those who voted 

against him in the elections but chose not to join protests or engage in political activism in general. This mood 

changed from waiting until the political opposition would do something to get rid of Lukashenka to getting ready 

to make small independent actions by themselves. This segment of the opposition, for example, was responsible 

for an outburst of unconventional protest activities, such as flash mobs, in the Belarusian capital following the 

election. Internet blogs and discussion fora were full of spontaneous suggestions and calls for action, be it 

samizdat printing of leaflets or creating alternative web sites to make up for the ones blocked during the 

campaign.  

 



the regime by others proved to have put insurountable so far restrictions on the opposition’s 

appeal and following. As a result, the streets and squares of Minsk (in a sharp contrast to Kiev 

in November-December 2004) witnessed indifference from passers-by and loathing for the 

protesters from the regime’s supporters as much as defiance and solidarity. It appeared that 

radicalization of the democratic subculture would be brief if this subculture is rather small by 

itself and comes to understands its own limits, or at least when repression still targets only a 

limited segment of the society.  

Last but not least, the ease and harshness with which the protest was dispersed 

confirmed that the regime remained capable of efficiently rebuffing any challenge put forward 

by the opposition, and sent a message to the society that the personal price for disobedience 

increased even more.   

 

Authoritarian International in Action: Russia’s Help for Lukashenka 

 

As was mentioned above, cooperation between non-democratic regimes is an important  

external dimension of preemptive authoritarianism.  This importance is defined by, first, by 

the increasingly internationalized character of the democratic movement and civil society that 

transcends national borders and restrictions. Second, democratic breakthroughs in close 

neighborhood always create new opportunities for aspiring opposition movements in the 

remaining authoritarian states (in terms of informational and organizational resources 

provided by sympathetic elites in new democracies, opportunities for legal registration, 

publication, and training of the activists in near abroad, etc.)  Last but not least, smaller 

authoritarian regimes often need backing and cover-up from larger ones that possess more 

resources and influence on the international arena. It is in this logic that Russia in particular is 



emerging, after its own recent retreat from democratic experiments at home, in the newly-

emergining ‘authoritarian international.’  

It should be noted that politics of Russia’s president Vladimir Putin are increasingly 

reminiscent of what Lukashenka has perfected himself in over the last decade, and are 

characterized by the same logic of preemption. While Putin’s  initial ascension to the 

presidency occurred through a dynastic succession rather than victory in a fair electoral 

contest, his popularity is still genuine and unmatchable for those who attempt to challenge 

him. Nevertheless, he chose to destroy the independent TV channels that attempted to derail 

his rise to power in 1999. Similarly, he expelled regional governors from the upper house of 

parliament in 2000 and replaced them with appointed representatives in 2004—even though 

most of those expelled fully supported his administration. And in 2005, he pushed through 

new electoral rules that make it nearly impossible for parties uncontrolled by the Kremlin to 

pass the threshold to enter parliament, even though Putin’s brand of “managed democracy” 

had already succeeded in keeping them out of the State Duma in the 2003 elections.  

For Russia’s elite, strengthening the authoritarian international in the near abroad is 

clearly dictated by the perception that the advance of democracy would reduce its sphere of 

influence in the region. The degree to which this perception dictates its foreign policy became 

visible with the failed attempt to promote Viktor Yanukovych’s candidacy in the 2004 

presidential elections in Ukraine. Once the Orange revolution was not prevented, Russian 

elites only grew in commitment to fend off democratization elsewhere in the CIS (in the 

words of Rushailo, ) The most vivid and controvercial example of Russia’s new role in CIS is 

perhaps Kremlin’s ful backing of the Uzbek president Islam Karimov after the May 2005 

massacre in Andijon, and extradition of Uzbek opposition activists who sought asylum in 

Russia. Another example is the economic attacks against the newly-democratized states in the 

former USSR (such as the ‘gas attack’ against Ukraine, Georgia, and for this reason, Baltic 

states, in December 2005 that was accompanied by the explicit message against these 



countries’ governments and political systems).  And as the most far-reaching integration 

project on the post-Soviet space, Russia-Belarus alliance logically becomes a cornerstone this 

‘authoritarian international,’ even in spite of the fact that the relations between Kremlin and 

Lukashenka’s regime are uneasy at some times.  

 The first example is Russia’s efforts of boosting international legitimacy of post-Soviet 

autocratic regimes, first of all in Belarus, the only CIS autocracy located in Europe and thus 

most severely scrutinized and criticized by its observers. The team of CIS election observers, 

usually led by Russia’s former national security supremo Vladimir Rushailo, rubber-stamps 

approving reports of any elections in CIS countries (minus Ukraine or Georgia). Moreover, 

Russia actively lobbies to undermine international election monitors that it can control, first of 

all the OSCE observers missions. For the last two years, Kremlin actively lobbied to downsize 

this dimension of the OSCE activities, threatening to block financing of the organization along 

the way. When it failed to block international efforts, the official Moscow recently began to 

engage in the dimplomatic counterattacks: thus, after the harsh statement on non-recognition 

of the 19 March presidential election in Belarus was issued by OSCE, Russia’s foreign 

minister Sergei Lavrov accused the observers of ‘instigating mass disorders’ in Minsk.
34

  

The second example is Russia’s role in cultural preemption that extends its geographical 

borders. Here it should be mentioned that much of democracy-bashing in the former Soviet 

Union (and given the position of the Russian language, Kremlin-controlled media have a huge 

impact in forming public attitudes even outside Russia’s borders) is going on under the slogan 

of combatting international terrorism. This message is still credible with the audiences in the 

former Soviet Union, and is not always understood as a vehicle of anti-Western propaganda, 

given the fact that Russia joined the tactical alliance with the West in 2001 exactly under this 

slogan. While the abuse of anti-terrorist rhetoric for the sake of covering up antidemocratic 

politics in Russia itself is well-known, its security agencies began helping other regimes in 

                                                 
34

 «Russian foreign minister accuses OSCE of instigating protests,” Belapan News Line, 24 March 2006.  

http://elections.belapan.com/president2006/eng/show.php?show=49325 



establishing a link in public consciouseness between democracy and terrorism. Thus, almost a 

year before the Belarusian KGB chief Sciapan Sukharenka declared that the opposition 

planned explosions during the elections and even poisoning the water supplies with rotten rats, 

Russia’s FSB director Nikolai Patrushev ‘unmasked’, in May 2005, a plot by the West to use 

unspecified terrorist organizations to finance the Belarusian opposition in the run-up to 

presidential elections.
35

 It should be mentioned that the similar terrorist allegations have been 

issued against the opposition in other post-Soviet countries as well, and, more generally, 

Russian official media spare no effort in discrediting the newly democratized states of Eurasia 

not only for its domestic but also for a broader CIS audiences. Another form in assisting 

cultural preemption is the work of Russian spin doctors (who notoriously failed during the 

Orange revolution in Ukraine) to assist in internal propaganda campaigns. It is not surprising, 

for example, that the Kremlin’s principal spin doctor Gleb Pavlovsky who currently hosts a 

propaganda program on one of Russia’s nationwide TV networks, has becme a frequent 

visitor to Belarus, was offered a lavish opportunity of interviewing Lukashenka, praised him 

in his program, and was possibly involved, alongside Russia’s image making agencies, in 

framing the official propaganda line during and after the elections.
36

 During the March 

presidential election campaigns, the Russian media and in part even the Russian-language 

version of the Euronews channel, replicated the claims of official Belarusian TV networks in 

the aftermath of the vote that described the failed protest effort in Minsk as an action driven 

by a bunch of extremists.
37

 

The third example is assisting in tactical preemption. While the most notorious case in 

this respect was arresting and deporting Uzbek opposition activists from Russia after the 

Andijon events, similar pattern, although with less grave consequences, emerged in Russia-

Belarus relations as well. For most of the last decade, Russia was a relatively safe heaven for 

                                                 
35

 Information of the Belarus news agencies, available at http://www.pravo.by/showtext.asp?1115912591081 
36

 See brief transcript of the interview at http://www.afn.by/news/view.asp?newsid=71486 Official Belarus media 

welcomed and praised Pavlovsky’s work. See, for example, http://www.sb.by/article.php?articleID=49872 
37

 Russia is currently the largest shareholder in Belarus. The Euronews Russian version coverage and great 

discrepancies between this and other language version was pointed to by several internet blogs.  



the Lukashenka’s opponents and his former officials who fell out of favor with the regime. 

This, however, seems to be coming to an end. According to some reports, Russian FSB 

officers helped their Belarusian colleagues with leads on the opposition activists who 

smuggled the banned literature to Belarus during the last election campaign. In another 

episode, Russian printing houses located in Smolensk refused publication of the Belarus 

independent press before the election, forcing some of their to suspend altogether. Interesting 

by enough, Russian embassy in Belarus made little effort in assisting the release of Russian 

citizens arrested in Minsk following the post-election protests.  

Last but not least example is the ‘fraternal’ economic assistance to help surviving the 

political storms. Thus, before the March 2006 presidential elections, Russia froze natural gas 

prices for Belarus at 46 US dollars per thousand cubic meter, only a fraction of a price paid by 

Ukraine. This subsidy for Lukashenka’s ‘economic miracle’ helped him to maintain 

impressive rates of economic growth in general and wage hikes in particular, boosting his 

propaganda of stability as the main theme of the official election campaign. At the same time, 

such benevolence was meant to send a signal to the less compliant regimes, particularly in 

Ukraine, Moldova, and Georgia. 

 

Conclusion 

 

The analysis in this paper add a sombering note to the discussion of further prospects for 

democratization in post-Communist Eurasia. Lukashenka might be a champion and front-

runner in preemption, but his example shows how far it can go and how profoundly it may 

affect the society to deter political change for a very long period of time. Moreover, other 

incumbents in the region are definitely catching up. Recent attacks on NGOs in Russia, 

mysterious killings of opposition leaders in Kazakhstan, and televized revelations of coup 



attempts just before the 2005 parliamentary elections in Azerbaijan are all examples of 

preemption being extensively used and perfected elsewhere in the region.  

Moreover, authoritarian international is not constricted to Russia and Belarus, but is 

expanding in the region – and even beyond. Lukashenka himself reportedly acquired China's 

latest internet monitoring and control technology while in Beijing in December 2005. China's 

authorities have tightened controls on international NGOs and reportedly sent researchers to 

Uzbekistan, Kyrgyzstan, Ukraine, Georgia, and Belarus with fact-finding missions).The 

Shanghai Cooperation Organization has a chance to become another pillar of the authoritarian 

international, alongside CIS, in the region.
38

 Elsewhere in the world, democracy promotion 

groups are increasingly confronting not only outright repression, but the efforts, largely 

associated with authoritarian petro-states, committed to undermining, countering and 

reversing liberal democracy. This includes ersatz democracy promotion groups (as in Russia 

where the Duma allocated $17 million for "civil society groups"), increased funding for 

radical Islamist groups from Saudi/Wahabbi, Iranian, and related sources, and reported 

Venezuelan financing of radical populist or "Bolivarian" parties across Latin America.
39

 There 

are also signs of increased cooperation between these states and regimes, as can be judged by 

Lukashenka’s announcement of his willingness to join the Shanghai group in December 2005; 

or the upcoming Non-Alignment Movement summit in Havana, where Lukashenka and 

Venezuelan president Hugo Chavez are expected to shine alongside Fidel Castro.  

Overall, preemptive authoritarianism seems to be not only well-endowed with repressive 

capabilities and financial means, but also with the intellectual resources. Autocrats can be 

smart, and their advantage that the examples and systematic studies of democratization present 

                                                 
38

 At their July 2005 Moscow summit, Putin and Chinese president Hu Jintao issued an open attack on 

democracy promotion, attacking those who, they claim, "ignore objective processes of social development of 

sovereign states and impose on them alien models of social and political systems." “Authoritarian Internationale” 

Leads Anti-Democratic Backlash,”  in Democracy Digest: The Bulletin of the Transatlantic Democracy Network. 

Vol. 3, No.1, 31 March 2006, http://www.civnet.org/journals/democracy_digest_3_1.html 
39

 Ibid. 



them with manuals of how to avoid democracy at home, at least for a substantial period of 

time. They are also not home-ridden anymore, and demonstrate a remarkable capacity to 

organize internationally and establish some sort of self-defense. Last but not least, they are 

capable of making preemption legitimate and even fun for home audiences. As of now, it is 

hard to predict when and where will preemptive authoritarianism run out of steam, and which 

obstacles will be insurmountable for it. However counterintutive it can be given the overall 

tone of the paper, I would suggest that three surprising circumstances that were revealed 

during the failed post-election protests in Belarus (that is radicalization of the democratic 

subculture, and, in broader sense, of the part of the society affected by repression; ability of 

civil society to spontaneously organize; and limitations on the regime’s ability to restrict 

access to information) may be considered as factors that can potentially reverse and even 

defeat the forces of preemption. On the international front, preemption may eventually 

stumble at the decaying financial capabilities, and, by extension, political influence of the 

‘core’ petro states that seem to be taking the lead in the authoritarian international. For the 

foreseeable future, however, we have little else to expect but witness a slowdown, and even 

reversal, of the recent wave of democratization.  

 

 

 

 

 

 


